Subaru WRX STI - dokonalá adaptácia
Subaru WRX STI - dokonalá adaptácia
SUBARU musí prispôsobovať svoj vrcholný športový model WRX STI celej rade zmien. Pravidlám súťažných vozov WRC, konkurenciu, zákazníckym preferenciám, technologickému pokroku av neposlednom rade aj emisné normy. Impreza GT bola v 90. rokoch štvordverovým sedanom s nevzhľadným interiérom. Nikomu to nevadilo, pretože to dôležité sa nachádzalo pod kapotou. Dvojlitrový boxer dopovaný turbodúchadlom posielal viac ako dve stovky koní na všetky štyri kolesá. Poslanie - baviť vodiča, spĺňal vozidlo na jedničku. S ďalšou generáciou prišli na európske trhy verzia Impreza WRX a Impreza WRX STI. Nové vozidlá STI slúžili ako homologačné základ pre súťažné vozidlá WRC rovnako ako u predchádzajúcej generácie. Zákazníci jasali nadšením. V tej dobe im nikto okrem Subaru a Mitsubishi neponúkol "rally auto" pre cestnú premávku. Podobne to robil Ford a Lancia do prvej polovice 90. rokov.
Súboj Subaru a Mitsubishi sa neodohrávala len na rýchlostných skúškach automobilových súťaží, ale aj v sektore týchto nadupaných civilných vozidiel. Bol to učebnicový príklad toho, ako vás konkurencia núti sa neustále zlepšovať. Subaru dokonca prešlo na 2,5 litrové motory pre civilnej verzie Imprezy WRX STI, aby motor získal na sile. Po zmene pravidiel v rally, kedy dvojlitrové motory boli nahradené motormi s objemom 1,6 litra, obe značky - ako Subaru, tak Mitsubishi zo sveta rally odišli. Na rozdiel od Mitsubishi sa Subaru nezdráha ponúkať zákazníkom rally auta na každý deň. Tretia generácia Imprezy WRX a WRX STI prišla najprv ako hatchback, kvôli lepším jazdným vlastnostiam. Zákazníci chceli tradičné sedan a keď už si na hatchbacky zvykli, Subaru oznámilo, že sa sedanom príde a bude ešte rýchlejší ako hatchback! Zmena sa odohrala aj u samotných názvov. Od roku 2011 už oficiálne nehovoríme o Impreze WRX STI, ale len o WRX STI .
Nejasná budúcnosť
S príchodom novej generácie Imprezy vynára otázka nad podobou verzie WRX STI. Hoci Subaru o WRX STI hovorí ako samostatnom modelu, platforma Imprezy zostáva. V tejto súvislosti sa internetom šíri viac domnienok ako faktov, hovorí sa dokonca o verziu na rok 2014.Čo by sme podľa týchto dohadov mohli očakávať? Okrem modelu BRZ STI - sesterského coupé Toyoty FT-86 , by WRX STI malo stáť na skrátené platforme Imprezy. Dôvodom je opäť lepšia ovládateľnosť (v záujme evolúcie). Pohon všetkých kolies zostáva, rovnako ako benzínový turbomotor, ale je tu jedno veľké ALE. A týka sa objemu motora. Výkon by sa mal tradične pohybovať okolo 300 koní.
Downsizing a opäť WRC?
Je jasné, že súčasný 2,5 liter sa vo výrobe neudrží. Vráti sa teda motor k tradičnému objemom 2,0 litra alebo pôjde ruka v ruke s pravidlami WRC, a tým pádom bude objem činiť len 1,6 litra?Ak sa Subaru plánuje vrátiť do svetovej rally, potom by tisícšesťstovka dávala zmysel. Ozývajú sa dokonca hlasy, že Subaru vyvíja dvojité preplňovanie! Veľká pozornosť bude vraj venovaná hmotnosť automobilu, čo môžeme len chváliť. Ak Subaru bude ochotných ďalej ponúkaťdostupný výkonný model s vyspelím pohonom 4x4 , ktorý je určený nadšeným vodičom, potom si nemusíme robiť vrásky a môžeme sa len tešiť. V opačnom prípade zapáľte sviečku a držme minútku ticha.